JalanKitaBersama

"Katakanlah(Muhammad), 'Inilah jalanku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan yakin, Maha Suci Allah, dan aku tidak termasuk orang-orang musyrik'"
(Yusuf:108)



Gaduh!

Monday, September 6, 2010
<

"Kak...nak tau tak? Saya gaduh dengan adik saya..." 

Terbayang kembali peristiwa pagi tadi. Terasa nak berkongsi dengan kakak naqibah peristiwa yang membuat ibu tertawa dengan gelagat kami itu.

"Gaduh?! Kenapa?"

"Tak de... adik saya pakai skirt saya. Pastu tak pulangkan. Pastu dia pakai stoking saya, tak basuh, biar dalam bilik macam tu je. Saya punya la geram. Pastu... bla...bla..bla...ibu saya punya la ketawa tengok gelagat kitaorang sampai masuk dalam kereta pun masih sambung ketawa.”

Dalam hati, perasaan melonjak. Terasa hati senang bila terbayang kembali senyuman ibu.

Ana pun terus bercerita.

Kakak naqibah tersenyum.

"Hehe. Tak baik gaduh hal-hal dunia..." 

E.N.D

-Papp!! Siyes, walaupun dengan gelak kata-kata itu keluar, tapi rasa macam tertampar (baca insaf)-

Sebenarnya bukan nak cerita sangat pasal marah kat adik pun, cuma nak bagitau ibu ketawa melihat kerenah kami masing-masng dan ana gembira melihat ibu senang hati. Tetiba dapat tazkirah dari kakak naqibah. Lain ana fikir, lain yang ana dapat. Uhuk..uhuk... Tapi ana tau. Ini yang terbaik. Chaiyok!!
PENGAJARAN: Tak nak bergaduh hal-hal dunia dah.




2 comments:

Anonymous at: September 6, 2010 at 9:36 PM said...

salam kak ff..hahaa~

tu r,,sy pon,,tp kdg kalo dh belarut sgt 2 mak sy bkn kwtawe tp marah gak,kikikii..

dgr kakak nqbh akk ckp cm 2 sy pon tertampar...^^

{ Kita } at: September 7, 2010 at 7:30 AM said...

Anonymous: Salam dik. hehe. tu la. pe2 pun pasal hal dunia tak yah amek pusing sangat. bagi je. redha je. kita serahkan sume pada Allah. yang penting akhirat kita. destinasi pasti kita semua. keredhaan Allah lebih baik dan Allah dah kata, Dia akan bersama org2 yang sabar. Sape tak nak best friend ngn Allah kan?? (",)
mane tau, adik2 jadi baik n dpt hidayah bila tengok qudwah hasanah dalam diri kakak dia kan? ^^