JalanKitaBersama

"Katakanlah(Muhammad), 'Inilah jalanku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan yakin, Maha Suci Allah, dan aku tidak termasuk orang-orang musyrik'"
(Yusuf:108)



berkongsi dunya

Tuesday, October 5, 2010
dunya
kita sering benar ditipu
bahkan sering benar menipu
kita lihat mereka
kita buat seperti mereka
kaedah yang sama
lokalitas yang berbeda.
ohhh..dia benar! kita perlu ikut perubahan.
full stop!

kita lahir di dunia yang berbeda
budaya berbeda
tradisi sosioekonomi yang berbeda..
"tiada titik pertemuan antara dua dunia yang berbeda, satunya jahiliyah satunya islamiyah".

mengapa seringkali kita samakan antara keduanya?

kita lihat dia
cantik!
kita tiru dia.
tersedar dari mimpi, cantik!
kita memang suka meniru.

kita suka gaya kita yang baru.
fesyen kan.
tapi dia sering updated.
kita perlu ikut dia!
janganlah jadi masyarakat tertutup.
dah macam katak bawah tempurung..

semakin hari semakin updated.
kita mengejar kecantikan dunya.
lupakan saja dulu akhirat itu
waktu masih muda.
tak perlulah bertungkus-lumus jaga iman..
nanti masa tua kita jadi kosong,
tak buat kerja pula!

emang ajal kita yang tentukan?

Allah tunggu kita,
sujud kembali kepadaNya.
sibuk benar kita, mengalahkan Tuhan yang memerintah kerajaan alam!
lalai benar kita, tak pernah bersyukur, malah mengeluh.
marah benar kita, bila ada yang tak kena, padahal Dia tahu baik buruknya.
ego benar kita, malas nak berdoa, lepas solat tak pernah berdzikir panjang.
sayang benar kita akan dunya, buktinya kita suka buat kerja tanpa Allah disamping kita!
hilang sudah aura rabbani, bila bekerja,
terkubur sudah impian, bila Rabb kita pertikaikan.

mana letaknya tujuan kita yang dahulu sering dikobar2kan?
mana perginya aura itu?
kita lupa atau sengaja kita lupakan?

sejauh mana kita mengejar dunya itu,
sejauh itu dunya meninggalkan kita.
akhirnya tersungkur dipersimpangan..
nak patah balik ataupun teruskan hala tuju ini...
nak husnu kah atau su'u kah?

nak menikmati sangat dunya kamu? nah! ambillah!

2 comments:

{ matadore } at: October 5, 2010 at 1:45 PM said...

couldnt agree more

masih aad wahan dalam diri ni.
ish.

-ff- at: October 6, 2010 at 5:38 PM said...

salam...

coretan hati ke? hehe.

best baca. bukan tu je..sangat terkesan pada hati yg turut membaca. mata mudah tertipu dengan kecantikan dunia. ya dunia cantik. tapi hanya dugaan buat hamba2Nya. kerana kecantikan yang sebenar hanya di sisi Allah.

kadang terasa merendah diri melihat kelebihan org lain. tapi alhamdulillah, Allah dan Rasul mengajarkan org yang tinggi dan hebat hny diukur dari taqwa. bukan hrta dunia.

wa ja'al na lil muttaqina imama...

keep on writing eyh!! (><,)

-ff-