JalanKitaBersama

"Katakanlah(Muhammad), 'Inilah jalanku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan yakin, Maha Suci Allah, dan aku tidak termasuk orang-orang musyrik'"
(Yusuf:108)



Selamat Tahun Baru

Thursday, December 17, 2009
Di sebuah bilik kecil di ruang KKD

Miss X: Temen2, jumat kita liburan ya? ntar sabtu, masuk lg.. males nih.

Miss R: Iya nih, aku juga males. kenapa ngak di majuin aja ke hari jumat. Biar enak, sabtu langsung libur.

Mr D : Ngak bisa gitulah, soalnya jumat itu libur keagamaan tauu..

Miss R: Owh iya?? libur apa yach?

Mr D : eih, kalian ni.. masa sih ngak tau, jumat kan 1 Muharram


Astagfirullahala'zim... tersentak sebentar apabila tanggal 1 Muharram disebutkan. Rasa macam tak patut tarikh tu boleh terlupakan. Betul atau tidak pengakuan kita sebagai muslim selama ni kalau tarikh2 penting dalam islam mcm tu pon boleh lupa?? Sedangkan tarikh2 penting negara seperti hari merdeka pon kita boleh ingat, apatah lg 1 muharam..WAJIB kita ingati.

Erm.. sembang2 tahun baru, jom kita semak balik apa yang kita dah buat untuk tahun lepas. Sebanyak manakah amalan kebaikan kita? dan sebanyak manakah amalan keburukan yang kita dah buat?

....Mereka bergembira dengan kehidupan di dunia, padahal kehidupan dunia itu (dibanding dengan) kehidupan akhirat, hanyalah kesenangan (yang sedikit). [13:26]

Barangsiapa yang menghendaki kehidupan dunia dan perhiasannya, niscaya Kami berikan kepada mereka balasan pekerjaan mereka di dunia dengan sempurna dan mereka di dunia itu tidak akan dirugikan. [11:15]

Itulah orang-orang yang membeli kehidupan dunia dengan (kehidupan) akhirat, maka tidak akan diringankan siksa mereka dan mereka tidak akan ditolong. [2:86]

...(yaitu) orang-orang yang lebih menyukai kehidupan dunia dari pada kehidupan akhirat, dan menghalang-halangi (manusia) dari jalan Allah dan menginginkan agar jalan Allah itu bengkok. Mereka itu berada dalam kesesatan yang jauh. [14:3]

Sesungguhnya orang-orang yang tidak mengharapkan (tidak percaya akan) pertemuan dengan Kami, dan merasa puas dengan kehidupan dunia serta merasa tenteram dengan kehidupan itu dan orang-orang yang melalaikan ayat-ayat Kami... [10:7]

Mereka hanya mengetahui yang lahir (saja) dari kehidupan dunia; sedang mereka tentang (kehidupan) akhirat adalah lalai. [30:7]

..Yaitu orang-orang yang telah sia-sia perbuatannya dalam kehidupan dunia ini, sedangkan mereka menyangka bahwa mereka berbuat sebaik-baiknya....[18:104]



Kita kah itu yang Allah sebutkan dalam ayat-ayatNya? Apakah yang kita sudah perbuat pada tahun sebelum-sebelumnya? Adakah segala tindakan kita untuk dipersembahkan kepadaNya? atau untuk memuaskan kehendak diri sendiri saja? Kalau dulu, kita sering melakukan sesuatu untuk kepuasan diri, jomlah sama2 kita perbaiki.. kalau dulu, niat kita bercampur antara Dia dan makhlukNya, marilah sama2 kita bersihkan niat kita

Sempena tahun baru ini, diri ini berazam nak mengorbankan diri dijalanNya. Semoga Allah berikan kekuatan untuk mengotakan janji ini.

Live With Dignity or Die As A Martyr.. insyaAllah

Dengan nama Allah yang pemurah lagi penyayang, segala puji-pujian bagi Allah pentadbir sekalian alam, selawat dan salam ke atas semulia-muia nabi dan rasul iaitu penghulu kami nabi Muhammad s.a.w dan di atas keluarganya dan para sahabatnya sekalian. Ya Allah! Engkaulah yang kekal, qadim lagi azali dan di atas kelebihan Engkau yang besar dan kemurahan Engkau yang melimpah dan ini adalah tahun baru yang sesungguhnya telah mendatangi kami, kami memohon kepada Engkau pemeliharaan padanya drp syaitan yg direjam, pembantu-pembantunya dan tentera-tenteranya dan kami memohon pertolongan di atas nafsu yang banyak mendorong kpd kejahatan dan kami memohon kepada Engkau bagi melakukan sebarang pekerjaan yang boleh mendekatkan diri kami kepada Engkau. Ya Allah! Tuhan yang mengubah segala keadaan, ubahlah keadaan kami kepada sebaik-baik keadaandgn kekuasaan dan kekuatan Engkau wahai Tuhan yang mengerasi lagi Maha Tinggi.
Wahai Tuhan kami! Kurniakanlah kepada kami kebahagiaan di dunia dan kebahagiaan di akhirat dan peliharalah kami akan azab api neraka.

Selamat Menyambut 1 Muharram

3 comments:

{ master teddy } at: December 18, 2009 at 12:09 AM said...

salam..
selamat menyambut maal hijrah.semoga tahun ini lebih baik dr tahun2 sebelumnya..

{ 'orang asing' } at: December 18, 2009 at 8:04 AM said...

salam... smoge thn ini akan lbih baik dr thn2 sblmnye....

Anonymous at: December 18, 2009 at 10:58 AM said...

salam..
suka ngan entry ni..
jzkk ;)