JalanKitaBersama

"Katakanlah(Muhammad), 'Inilah jalanku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan yakin, Maha Suci Allah, dan aku tidak termasuk orang-orang musyrik'"
(Yusuf:108)




ini Cerita S.A.Y.A part 4

Thursday, December 31, 2009
salam kpd semua akhwat fillah...

insyaAllah hari ini saya nak berkongsi sedikit cerita tentang 'M.A.A.F'... 1 perkataan yang senang dieja, tetapi mungkin susah utk dibuat atau diaplikasikan oleh sesetengah pihak lebih2 lagi bila kita bergelumang dgn perasaan ego.




alhamdulillah.... tgh hari tadi saya dan abah ke Hospital Kuala Kubu Bharu utk melawat atok. malam tadi atok minta pak usu(adik abah) utk membawanya ke sana. ambulans pun dtg dan bwk atok ke sana.

saya dan abah naik bas ke hospital. itu memang kegemaran kami memandangkan kami tiada transport utk keluar. di tgh jalan, kakak naqibah saya sms;

kakak: So jam berape smp ni? (Hehe psycho)..

kakak ajak saya dtg rumah dia sebenarnya. tapi saya masih belum berkesempatan. masih ada haq dan tanggungjawab yang perlu diselesaikan di rumah. insyaAllah saya akan try buat yg terbaik. sy harap ALLAH akan bantu saya.

saya: hihihi~ iA next week or next 2 weeks br ain smp ye. smlm n hari ni ain n abah tgh uruskan atok. atok sakit.. skang otw gi hospital.. makcik n pakcik yang lain pun kena balik kg sebab condition atok dah 50-50

perjalanan dgn bas diteruskan... masa saya dan abah sampai, kami nmpk pak usu sedang nak tdo dengan tangan yg bertelengkup di katil atok(maaf... xtau nak guna ayat proper). pastu saya pun bagi salam n salam pak usu. mata pak usu merah.. dia tak tdo sehari semalam sebab jaga atok. atok sayang sgt kat pak usu.

lepas dah borak2, saya n abah mntk diri kejap utk solat kat surau. lepas tu wan(nenek tiri) sy pun dtg bersama2 anaknya... pak usu n abah mntk diri utk ke kantin. saya sebagai PA abah pun mengikut mereka berdua ke kantin. maka, terjadilah perbualan ini;

abah: adik, adik nak buat cmner ni dik?

pak usu: ntah la bang... adik ingat kita baca Yaasin dulu. insyaAllah mlm ni kita buat majlis bacaan Yaasin kat rumah adik. lps tu kita guna air Yaasin tu.

(saya hanya mendengar dan memerhati sebab saya masih di bawah umur utk menyampuk-mungkin!! tp saya rasa nak menjawab jugak! mungkin ini tanggungjawab saya. ya Allah... berilah hambu-Mu kekuatan)

saya: pak usu, ain rasa ade sumting yg x settle la dgn atok ni..

pak usu: pak usu pun rasa cmtu ain.. tapi nak buat cmner?? bila dosa ni hanya melibatkan kita dgn manusia. pak usu pun xtau apa yang atok buat masa kita tak ada sama2 dgn dia.

(kalau tgk kondisi atok, sgt sedih... ini 1 pengajaran buat kita semua)

pak usu dengan abah pun dah mencari idea utk jumpa dgn mana2 orang yang atok selalu berurusan sepanjang hidup atok. alhamdulillah sebab atok dikurniakan abah dan pak usu yg setia utk jaga atok. tadi pak usu n abah yang salinkan pampers utk atok.. comelnyeeee saya tengok.. kita nanti, cmner ek??? teringat 10 wasiat Luqman al-Hakim dalam surah al-Luqman...

Dan Kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu- bapanya; ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah- tambah, dan menyapihnya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepadaKu dan kepada dua orang ibu bapakmu, hanya kepada-Kulah kembalimu. (31:14)

ni isi kedua dr wasiat Luqman kat anak dia setelah Luqman pesan kat anak dia spy tak mempersekutukan Allah.

perbualan bersambung masa saya, pak usu dan abah nak balik rumah. tinggalkan wan yang jaga atok malam ni. on the way nak balik, abah meluahkan sesuatu;

abah: along, mungkin ni la balasan kalau kita ada buat salah dengan orang kan? Allah pun tak dapat nak tolong kita... kita kena settle kan sendiri dengan makhluk tu..

saya: ha'ah... memang macam tu bah... kalau antara kita dengan manusia dan makhluk yg lain, urusan tu hanya antara kita2 je la...

abah: kalau macam tu, masa kita hidup kat dunia ni, bukan je hubungan dengan Allah je yg kena settle, hubungan dengan manusia pun kena settle kan?

(abah bertanya seperti anak kecil yang polos, saya tersenyum...)

saya: abah tau tak cerita pasal Alqomah?? masa zaman Nabi dlu.. dia sangat melebihkan isteri dia sampai dia lupa kat ibu dia..

abah: eh longggg....!!! abah tau cerita ni!!! abah baru tengok kat Youtube.. abah ade tengok cerita kartun dia. pastu ada cerita biasa jugak-ala2 macam cerita Hidayah.

(subhanallah..... sayu nya hati bila abah cakap cmtu.. cerita ni ustazah ajar pada saya masa saya darjah 4. tapi abah??? abah baru tau cerita ni pada usia abah 48 tahun!!! sungguh cantik takdir Allah.. tarbiyah yg Allah ajarkan pada abah)

saya: haaa.. dalam cerita tu kan Rasulullah plan nak bakar je dia kalau mak dia taknak maafkan dia. pastu akhirnya mak dia tak sampai hati n maafkan jugak dia

abah: ha'ah ye long.. kalau macam tu, kena cari juga orang yang masih ada urusan yang tak settle dengan atok.

(kami pun balik)


sampai di rumah, kami tunggu ibu balik kerja sampai kira2 jam 6pm. kami pun sambung berborak kat dapur.

ibu: abang, kita nak buat cmner dengan abah ni?

abah: kita tengok la dulu shah(aishah)... malam ni adik nak buat bacaan Yaasin kat rumah dia. lepas tu nak pakai air Yaasin tu.. kalau tak boleh jugak, kita jumpa la orang yang masih ade urusan dengan abah

ibu: ye la bang... sebab tu shah takut... selalu mintak maaf dengan abang.

abah: abang pun sama kan? kalau raya, abang mintak maaf dengan shah... hehehe~

ibu: ye la... abang dah buang sikit ego abang tu.. kalau lelaki lain macam mana? sebab tu shah taknak cari pakwe lain.. eeeiiii..~ takut dosa!! nanti shah tak cium bau syurga

abah: nak buat macam mana shah.. dah itu yang kita perlu buat. kena selesaikan sendiri urusan kita dengan sesama makhluk..

(bestnya dengar perbualan ibu n abah! abah pernah kate, walaupun abah tak nampak, abah tak nak menyusahkan ibu, ibu dah banyak berkorban utk abah... bagi abah, ibu tiada ganti!! pheeewwiiittttt~~)

alhamdulillah... ni la serba sikit yg saya nak kongsi hari ni. kalau kat Hannan, saya bleh bercerita secara langsung. tp kalau kat rumah(kat btg kali), saya hanya boleh bercerita di alam maya.

hari ni, saya teringat kat ramai orang!

saya teringat kat ustaz!

saya teringat kat ummi ustaz!

saya teringat kat nas yang selalu tanya, 'kenapa kak ain selalu mintak maaf dengan kami setiap kali lepas habis usrah??'...

saya teringat kat atiqah yg selalu cakap cmni kalau saya mintak maaf kat dia, "akak ni... kak, jgn la mntk maaf kat saya kak... akak xde dosa.."..

saya reply semua persoalan tu dgn senyuman hingga menampakkan 'gigi saya yang mahal' ni... semoga 1 hari nanti adik2 faham alasan kenapa akak selalu buat cmtu...

sekian, wassalam~

0 comments: