JalanKitaBersama

"Katakanlah(Muhammad), 'Inilah jalanku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan yakin, Maha Suci Allah, dan aku tidak termasuk orang-orang musyrik'"
(Yusuf:108)



Segalanya hanya kerana Allah

Monday, December 14, 2009
Saudaraku...

Kadang kala iman kita naik dan turun umpama buih di lautan.
Tapi sejauh mana usaha kita nak pertahankan iman dalam hati kita. Sayangnya bila iman tak dipertahankan ibarat hilang suatu yang sangat berharga yang tak dapat ditukar ganti dengan emas segunung.

pernah tak kita ambil seminit dua untuk kita kosongkan minda kita dari hal2 dunia.
pernah tak kita rasa Allah sedang memerhatikan kita.
pernah tak kita rasa Allah sedang memberi kita kasih sayang melalui ujianNya di dunia.
pernah tak kita rasa kerja dakwah tu ikhlas semata2 kerana Allah.
pernah tak kita rasa kita ada hubungan erat dengan Allah???

Saudaraku,

betulkah apa yang kita buat selama ni untuk mendapatkan redha Allah.
pernah tak kita baiki amal2 seharian kita.
pernah tak kita fikir yang Allah tengah bagi kita peluang untuk kita perbetulkan diri kita.

Pernah seorang akhwat tanya, kalau ada kerja dakwah dan liqa' dalam masa yang sama, yang mana kita perlu ikut? dakwah kah? atau liqa'?

takde jawapan yang betul atau salah. tapi kena harus ingat, kita yang harus terisi dahulu sebelum mengisi orang lain.kita harus kuat dahulu sebelum menguatkan orang lain....

Iman terlihat dari amal kita, bukan lah semata2 betapa kuat kita bekerja di jalan ini.

macam mana nak ajak orang kepada Allah kalau hubungan kita dengan Allah kita tak jaga???

Sama2 la kita jaga hubungan kita dengan Allah.. muhasabah balik, adakah sepenuhnya hidup ini ditujukan hanya kepada Allah..

~hamba Allah yang lemah~


4 comments:

{ Nurina Syazana } at: December 14, 2009 at 10:01 PM said...

sangat bermnfaat thenks smoge kite dpat muhasabah diri kite~(^_^)
bley tau ni spe??

{ myself } at: December 15, 2009 at 6:04 AM said...

salam nurina..kami akhwat2 yg blaja kat jakarta.^^ awak masih sekolah ek?ke?

{ Nurina Syazana } at: December 15, 2009 at 9:03 PM said...

wslm... oohh ye?? terima kasih krn lawat blog saya.. ha'ah saya msih lg blaja taun dpn bru je f4.. blog ni sangat mnarik dan bnyak info.. salam perkenalan... bley tau nme??

{ myself } at: December 16, 2009 at 1:35 AM said...

oooo... sebenarnye ramai yg contribute kat blog ni. kalo yg balas komen ni bleh panggil kak wani. sekolah kat mana?