JalanKitaBersama

"Katakanlah(Muhammad), 'Inilah jalanku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan yakin, Maha Suci Allah, dan aku tidak termasuk orang-orang musyrik'"
(Yusuf:108)



Futhur

Thursday, October 22, 2009


Ina: Salam akak, saya futur r. huhu...

Akak: Salam.. Kuatkan diri dgn roh AlQuran.. sambil time beruzlah roh di malam dini.. Set kembali kompas perjuangan.. Setting kembali tujuan hidup.. Apakah kita benar2 redha pada sebuah taqdir, itu yang selalunya menggoyah iman.

Ina: baru habis baca quran. Tenang ckit. Nak 'bangun' semula. Tapi terasa susah sikit. Sebab da 'jatuh' habis.. Saya rasa xlayak nak pegang usrah . Takut nanti kat akhirat teruk saya kena. Dosa pada diri dan dosa pada org lain. Masalah sbb sampaikan tapi tak buat. Pastu saya akan jatuhkan mereka secara tak langsung. Huhu

Akak: Kalo awak tak buat lagi berdosa.. Biarlah orang nak kata kita ni ckp tak serupa bikin. Tapi Allah tahu. Kita da cuba terbaik namun terkadang kita tak mampu.. Akak bila sedih dan tak kuat, akak selalu cari hadis qudsi.. Rasa macam Allah sdg bicara dgn akak. Pndangan pada Allah yg awalnya Maha Menghukum dan Maha Teliti bertkar pada terlalu Maha Penyayang dan Pengampun dan yang paling best, Maha memahami :-)... hamba2Nya..

Ina: Akak rujuk katne?

Akak: Download dari internet.. awak search je hadis qudsi. nt keluar... Ada periwayat skali kat situ. Jgn sedih2.. Allah tau kita mampu buat, dat y Allah pilih kita. So, jgn 'kecewakan' Allah :-)

Ina: Huhu. InsyaAllah. I'll try my best. jazak Allah khair. O..ye, akak pulang rumah kan? Saya masak special sikit

Akak: Waahhh..best2. Lama tak makan masakan awak ;-). InsyaAllah akak balik..doakan akak ya, esok akak exam.

Ina: InsyaAllah... besok ramai akan berjuang. akak tak keseorangan. Doa kami di sini buat akak. Bi taufiq wa najah. Uhibuki fillah..

Akak: Jazakillah khair ina

Ina: Iyaki...



Abu Hurairah r.a mengatakan bahawa Rasulullah bersabda , "Ketika Allah menciptakan makhluk, Dia membuat ketentuan terhadap diri-Nya sendiri di dalam kitabNya yang berada di sisiNya, 'Sesungguhnya rahmatku melebihi murkaKu' "



Hadis riwayat Muslim,



Kitab Ringkasan Shahih Muslim: 1923




:: masih ada cerah dalam senja ::


3 comments:

Anonymous at: October 23, 2009 at 5:13 AM said...

salam... heee! mungkin setiap org akan lakukan cara yg berbeza2 utk melawan futhur nya. kalo ana sendiri, ana lebih suka beruzlah pd saat futhur. tp kadang2 pun suka gi tempat2 yg ramai org cam ta'lim, usrah, daurah dll sbb kita tak tau bila Allah akan ubati futhur kita tu..

yg penting, kta jgn layankan sgt perassan kita dan mintak lah apa2 dr Allah sbb DIA MAHA MENGETAHUI apa yg hamba DIA nak... =)

{ KiTe } at: October 26, 2009 at 2:24 PM said...

Anonim: salam, hehe. insyaAllah... Jazakillah atas perkongsian dan nasihat yg diberi. yang penting kita tak larut dengan perasaan futhur tu. Sentiasa berusaha memperbaiki diri. wallahu 'alam...

{ everlasting } at: September 2, 2010 at 9:09 PM said...

hehee...recently suke replying post2 KITA...hehee

i'm gonna find out u kak..heehee~
lillahita'ala..^^