JalanKitaBersama

"Katakanlah(Muhammad), 'Inilah jalanku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan yakin, Maha Suci Allah, dan aku tidak termasuk orang-orang musyrik'"
(Yusuf:108)



gempakah itu@peringatan dariNya???

Monday, September 7, 2009

Tanggal 2 September 2009, Indonesia dikejutkan dengan gempa bumi berskala 7.3 S.R. pukul 2.50 wib. Waktu tu ramai student2 berada dikuliah. Tapi kitaorg di Hanan, sedang berhempas pulas belajar untuk exam oral.
Masih teringat sewaktu gegaran berlaku,sedang di meja belajar.
Tiba2 kaki terasa sesuatu yang aneh. Sepertinya lantai sedang beralun. terdiam. pandang rakan yang masih khusyuk belajar di depan mata. Saya yang perasan sendiri atau dia masih tak sadar? 'ombak' lantai terasa semakin kuat, kipas diri bergoyang kuat dan candeliar di atas pun bergoyang sama. tak sedap hati, tegur dia yang di depan mata. gempa kah??? lantai masih berombak, dia pun tersadar segera keluar bilik memanggil rakan2 lain di tingkat atas rumah untuk segera keluar. kitaorg mencapai apa yang patut untuk menutup aurat, dan segera keluar.

Setelah pasti tiada gegaran lagi, kitaorg pun masuk ke rumah semula.
masing2 terdiam, mungkin masih terkejut dengan peristiwa tadi.
jika difikirkan semula, mungkinkah ada sesuatu yang mahu disampaikan oleh si Dia dgn earthquake, di bulan puasa pulak tu. peringatankah? kekuasaanNyakah? mungkinkah tentang maksiat yang masih banyak, tidak segan silu dilakukan dalam bulan suci ini? tentang ajal yang bila2 datang tanpa diduga atau....? masing2 mungkin mempunyai hikmah tersendiri.
Mari kita fikir2 kan.
___________________________________________________________________

dgr anjing dpn umah nie duk menyalak kuat sgt3,mmg lain laa bunyi die compared 2 hari biase..mungkin binatang nie da sense awal2 lg psal gempa nie..ya Allah, hebatNya kuasa Dia yg telah menggoncang dunia..itu cuma goncangan sedikiiiiiiit saja sudah menggetarkan beribu hati manusia..bygkn goncangan yg lebih hebat lg.mase kiamat nanti,gunung berterbangan sperti kapas,na'uzubillah..x terbayangkn dek akal manusia yg amat terbatas ini..
da laa blk haritu sempat tgk cite war of da world tue..
takut betol laa..die cam nk wat gambaran kiamat jer..

jd,muhasabah blk laa diri kita..di bln yg mulia nie,
Allah still kasi peringatan pd kita..jika dilihat dr satu sudut pndangan,mungkin masih ramai dr kita yg masih leka dibuai mimpi wlaupun kita sudah
berada dlm ramadhan,bln yg dinanti-nantikan..x bersyukur kah kita apabila kita masih diberi peluang utk merasai ramadhan thn ini?
n adakah kita msih dpt merasainya thn dpn?setakat manakah umur kita?
jd..adakah kita sume sudah menggunakan sepenuh masa dgn sebaiknya utk beramal dan beribadat padaNya?(peringatan utk diri ini jua..)
adakah perhatian kita padaNya sama seperti perhatianNya pada kita?
tentulah tidak sama sekali..inilaa kasih sygNya pd hambaNya yg x penah jemu dgn melimpahkn kasih sayangNya dlm segala bentuk..
tinggal hamba itu yg sendiri utk berfikir akannya..kita tidak tahu apa yg akan berlaku kedepan nanti,mcm2 surprise yg Allah boleh kasi kt kita..
jd bersediakah kita utk menerima sume surprise2 drNya..
jd mari sama2 kita muhasabah blk diri kta...
renung2kn dan slamat beramal!!!

0 comments: