JalanKitaBersama

"Katakanlah(Muhammad), 'Inilah jalanku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan yakin, Maha Suci Allah, dan aku tidak termasuk orang-orang musyrik'"
(Yusuf:108)



bersatu kita teguh~

Monday, March 16, 2009

Kelmarin, aku dan sahabat keluar berjoging..ku lihat kiri kanan rakan2 umat ku yg sunggoh2 berolahraga..rajin btol mrk bangun pagi2 semata nk mndapatkan body yg cantik..kagum aku!! Tapi melihat cara pakaian, cara pergaulan dan percakapan,aku melihat saudara2 ku dgn hati yg mendung..


Saudara ku..hilangnya peribadi Muslim dlm diri kamu


Dimana kecintaan mrk pd Islam..di mana letak rs gerun tatkala melakukan dosa..knape garis panduan Islam tidak mnjadi gaya hidup mereka..sedey!! tapi aku pndg ke sepasang kaki kurniaan dr Tuhan..tak berganjak!! X bergerak ke arah mereka memberitahu keindahan Islam dan nikmat mengamalkannya..salah aku rupenye!!

*sigh*


Saudara ku..kerana akidah ini (Islam) aku mencintaimu..


Kepada palestin..jauh di sudut hatiku merasai perit nya perjuangan yg kau lalui..aku bangga menjadi rakan seagamamu…wlaupun name, wajah dan peribadi mu tidak aku kenal tapi akidah yg kita pegang ini membawa aku rse dekat dgnmu..ikatan ruh itu lah yg mmbuatkan hatiku membuak-buak berjuang menyedari rakan kita yg terleka.. memboikot produk wpun yg aku suka.. berkorban jiwa dan harta.. jgn khuatir saudara..kau tidak keseorangan..jemaah Islam ini akn siap berjuang untuk menggetarkan hati musuh2 laknatullah..


Tapi saat ini..merenung umat..sedey! berpecah belah demi kuasa, bermusuhan demi harta dan kaya raya..bertegang urat krn berlainan pendapat..bermasam muka krn wanita..


what happened to the ummah?


Tidak tau kah mereka dunia ini bkn hnya untuk itu (harta), itu (kuasa) dan itu (darjat).. tapi ada bnda yg lebih pnting dan bermanfaat dr semua itu..

Sudah jelas kn dlm al-quran perdagangan yg menguntungkan..

Hnya di suroh beriman dan berjihad msih berdolak dalih..

bersatulah saudara ku..kembalilah kpd Allah..beriman dan bertakwalah..berpegang pd Al-Quran dan Sunnah Khatamul anbiya..bebaskan diri dr sekularisme dan penjajahan..berpegang teguhlah pd tali-Nya (agama)..kerana Dia yang memegang hati-hati kita..


“dan dia mempersatukan hati mereka (org yg beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yg berada di bumi, niscaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sunggoh, Dia Maha perkasa, Mahabijaksana”

( surah al-anfal : ayat 63 )


Pernah suatu ketika..mudah sunggoh hati ni tersentuh dan terasa dgn kata2 teman..teman kate sikit, aku dah amik srius..owh!! x tenangnya hati.. lantas sorg sahabat berkate..


“ bile hubungan dgn Allah dah menjauh..so kuranglah pegangan Allah pada hati kita..jadi apabila ukhwah ssorg itu kurang menunjukkan ade sumthing wrong pd hubungan dia dan Allah”


Dalam jemaah ini mngajar aku melapang dada dgn sahabat..krn sedar kpntingan kami berukhwah iaitu kerana Islam..berjuang berkumpulan untuk mengangkat risalah agung ini..bercirikan Rabbaniyah yaitu mmbawa manusia kpd Allah..mereka ibarat adik,kakak dan sahabat yang sntisasa menepuk ku ketika kelalaian..sntiasa mendukung ku ketika hilang keyakinan..tak lekang dgn doa rabitah saat berpisahan moga hati ini tetap satu..


“ sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yg berperang di jalan-Nya dalam barisan yg teratur, mereka seakan-akan seperti suatu bangunan yg tersusun kukuh”

(surah al-saff : ayat 4)


jalan ini byk mengajar ku ,sunggoh!.. aku tidak akn mnjadi sekuat ini kalau bkn krn cinta ku pd Yang Esa..syg ku pd agama..dan prihatin ku pd ummah..aku juga bukan ingin mnjadi pengajar tapi aku ingin mnjadi penyeru dan aku x mahu mnjadi golongan yg dilaknat Allah..tahu tapi x memberitahu dan menyeru..


Menyeru kepada kebajikan

“ ika, jgn lupe solat di awal waktu k..pastu sng la nk buat pape keje pn..”

Menyuruh membuat makruf

“ros, kalau org dlm kesusahan..ringan2 kan lah tangan menolong”

Mencegah membuat mungkar

“mimi, jangan bergurau dengan din mesra sgt..takot din tu de rase pape plak “


“Sungguh, org2 yang menyembunyikan apa yg telah Kami turunkan berupa keterangan-keterangan dan petunjuk, setelah Kami jelaskan pada manusia dalam Al-Quran, mereka itulah yang dilaknat Allah dan dilaknat oleh mereka yang melaknat”

(surah al-baqarah: ayat 159)

2 comments:

Anonymous at: March 24, 2009 at 10:32 PM said...

salam kpd semua rakyat KITA~

huhu~ alhmadulillah, akhirnya terlahir gak blog ni.. bg akak, blog ni sunyi sepi... mungkin lepas ni moderator bleh promote kat teman2 kita yg lain...

utk materi, best!

{ CiKin } at: March 26, 2009 at 12:12 PM said...

moderator ble la t8 note!heheh