JalanKitaBersama

"Katakanlah(Muhammad), 'Inilah jalanku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan yakin, Maha Suci Allah, dan aku tidak termasuk orang-orang musyrik'"
(Yusuf:108)



Datang Dari SATU.....

Sunday, January 3, 2010
Dari malam tadi berlaku pelbagai benda. setelah berfikir2, semua masalah ini datang dari hanya dari satu perkataan

UKHWAH


Semua org pun tahu apa itu ukhwah, semua org pun mengidam2 kan ukhwah yg mewangi dan mekar hingga ke hujungnya. Ukhwah yg indah sehingga baru seharian tak berjumpa sudah terasa rindu pada rakan sejuang. Pasti pelbagai lagi perasaan yang terbayang saat menyebutkan ukhwah.

Tapi kenyataannya, adakah itu yang berlaku sekarang? Mudah sungguh dibincangkan dalam usrah. Tapi bila merasai di dunia nyata, seolah indah khabar dari rupa. 


Semua itu bergantung dari pelbagai sebab tapi semuanya bertunjang pada satu...


 
Dan berpegang teguhlah kamu semua pada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa jahiliyah) bermusuhan, lalu Allah mempersatukan hatimu, sehingga dengan karuniaNya kamu menjadi bersaudara, sedangkan (ketika itu) kamu berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu dari sana. Demikianlah, Allah menerangkan ayat-ayatNya kepadaMu agar kamu mendapat petunjuk 
(ali-Imran: 103)


Ukhwah itu sangat indah jika benar2 berpaksikan pada Allah taala. Dengan memegang teguh tali Nya seteguh-teguhnya

Suatu malam...
ff: kekuatan jemaah terbentuk hasil dari ukhwah. 

    rupa ukhwah itu tergantung dari iman yg ada.  

    iman yg kuat hasil dari taqarrub pada Sang Khaliq

ic: byk kali kte diingatkan pasal tuh
     iman dgn ukhuwah n..kte sedih pasai tulah  


ff: jangan sedih...kan hati kita2 semua ni Allah yg pegang? mintalah pada Dia ;)
 

ic: adekah ade kelainan di hati kte..
    sampai susah nk ukhuwah
 

ff: kalo kita dekat dgn Dia, hati kita akan dijaga
    pasti penjagaan Allah itu yang terbaik
    tapi bila kita kurang dekat padaNya..
    hati akan kurg penjagaan
    mudahlah godaan lain menghasut.


ic: baiklah...doakan saya

ff: tambah iman, jaga diri. uhibbuk fillah

ic: jzkk atas nasihatnya.uhibbuki fillah ukhtie...:)


p/s: rindu akhawat hamka...rindu suasana itu. semoga Allah pertemukan kita lagi. Amin.

4 comments:

{ everlasting love to HIM } at: January 3, 2010 at 7:41 PM said...

rindu kat akhawat hamka sume,,moge bertemu n berpisah krna NYA...aminnn

{ zaradgreat } at: January 3, 2010 at 10:54 PM said...

ukhwah itu indah bila bertemu & berpisah keranaNya

{ myself } at: January 4, 2010 at 6:31 AM said...

rindu akhwat2 ms hamka jugak..huhu...
semoga tetap tsabat di jalan ini
insyaAllah

{ yus } at: January 4, 2010 at 12:40 PM said...

salam..
rindu kt brothers2 Hamka jgak..hehe..
semoga kita adalah hamba pilihan ALLAH yang akan meninggikan kalimahNYA di alam ni..

allahuakbar!