JalanKitaBersama

"Katakanlah(Muhammad), 'Inilah jalanku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan yakin, Maha Suci Allah, dan aku tidak termasuk orang-orang musyrik'"
(Yusuf:108)



Muhammad Rasulullah s.a.w

Friday, February 26, 2010
Bismillahhirrahmannirrahim...
segala pujian dan selawat ke atas baginda.

Nak post sesuatu tentang Rasulullah. Hari ni hari lahir baginda. Tapi tak pandai mengungkap indah bagaimana kehidupan Rasulullah. Bagaimana pengorbanan yang dilalui sehingga kita dapat merasakan nikmat Islam.


Rasulullah...

teringat kisah baginda bagaimana memulakan dakwah. Didustakan kaum musyrikin, dicaci, berlapar kerana boikot dan dilempar batu hingga mengalir darah di kedua kakinya semata mahu mereka dapatkan kebenaran.

teringat kisah Rasulullah bagaimana debaran perjalanan baginda dengan Abu Bakar, hampir dibunuh dalam hijrah demi mahu Islam tetap terpelihara.

teringat kisah Rasulullah memohon pada Allah kemenangan dalam perang Badar kerana jika tentera Islam musnah di perang Badar tiada lagi yang akan menyembah Allah di bumi.

teringat kisah Rasulullah yang cedera di perang Uhud, akibat ketidaktaatan pada perintah pemimpin.  Baginda pengsan dengan wajah terluka, lutut terkoyak, bibir bawah berdarah, serpihan topi besi baginda tertancap di pipi.

banyak lagi....
semua org pun tau kehidupan Rasulullah bagaimana...
semua org pun tau apa yang Rasulullah lakukan...
sesungguhnya dia kekasih Allah 
tapi baginda juga seorang bapa, suami, pemerintah, sahabat etc
tetap menyampaikan Islam 
sampaikan dengan sempurna
buat panduan kita semua
pengorbanannya yang tiada tolok bandingan
memang syuga teratas layak buatnya
betapa Rasulullah kasihkan umatnya....
menyebut ummati...ummati....ummati...
di saat sakaratul maut
merisaukan bagaimana keadaan KITA SEMUA setelah ketiadaannya...

"Wahai umatku, kita semua ada dalam kekuasaan Allah dan cinta kasih-Nya. Maka taati dan bertakwalah kepada-Nya. Kuwariskan dua perkara pada kalian, Al Qur'an dan sunnahku. Barang siapa mencintai sunnahku, bererti mencintai aku dan kelak orang-orang yang mencintaiku, akan masuk syurga bersama-sama aku." Khutbah singkat itu diakhiri dengan pandangan mata Rasulullah yang tenang dan penuh minat menatap sahabatnya satu persatu. 
Abu Bakar menatap mata itu dengan berkaca-kaca, Umar dadanya naik turun menahan nafas dan tangisnya. Usman menghela nafas panjang dan Ali menundukkan kepalanya dalam-dalam. 
Isyarat itu telah datang, saatnya sudah tiba. "Rasulullah akan meninggalkan kita semua,"keluh hati semua sahabat kala itu. Manusia tercinta itu, hampir selesai menunaikan tugasnya di dunia. 
Tanda-tanda itu semakin kuat, tatkala Ali dan Fadhal dengan cergas menangkap Rasulullah yang berkeadaan lemah dan goyah ketika turun dari mimbar. Disaat itu, kalau mampu, seluruh sahabat yang hadir di sana pasti akan menahan detik-detik berlalu.
leh tgk sambungan kat sini*. mst tgk

teringin bertemu Rasulullah syurga nanti...
terbayang dapat berbual dan bersenda gurau dengan Rasulullah...
rindu pada Rasulullah...

Allahhumma soli 'ala saidina Muhammad...
Allahhumma soli 'ala saidina Muhammad...
Allahhumma soli 'ala saidina Muhammad...



* jzkk cik demoiselle. akhirnya saya jumpa video khutbah rasulullah ^^

0 comments: