JalanKitaBersama

"Katakanlah(Muhammad), 'Inilah jalanku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan yakin, Maha Suci Allah, dan aku tidak termasuk orang-orang musyrik'"
(Yusuf:108)



Bahtera Penyelamat

Sunday, April 19, 2009




Cuba amati…….



megah sang bahtera menelusuri samudera..namun kerna tadir Allah….



...Sang bahtera gugur jua...





......luput ditelan perut lautan……..


Agak2 kn,knape la sebuk2 nk cite psal titanic ni..tambah iman ke?!!hmmm mungkin x, mungkin ya…jawapannya ad dlm post ni…..


Scene 1: odw nk g dapur kosan ku ini,kne la lalu dpn tv dlu..tetibe langkahku terhenti.terkesima bile mndgr brite tu dibacakn.brite ttg kapal di laut mane ntah kt Indonesia ni,maaf ak lupe..tp pokoknye kapal tu karam dan mangsa karam blom d jumpai. Dhla yg ade dlm kapal tu semua doktor2 yg nk merawat org di sebarang daratan..takdir Allah,xde siapa boleh melawannnya…


Dan ak terpikir..mcm mane kalo ak dlm situasi tu..n ini baru karam di lautan, mcm mane kalo ak karam dalam dunia ak sendiri, karam dilambung badai kejahilAn.terumbang ambing dipukul gelora nafsu muda ku,tenggelam dan hanyut tanpa hidayah Allah .dan yg sedihnya,ak sndiri tak menyedarinya....kalo si Titanic yg diagung2 tu bleh karam jugak, kapal semcm ape yg ak perlu utk tidak karam d lautan dunia ni…bahtera seteguh mana yg boleh membawa ak menelusuri samudera idup dgn slmt,hingga destinasi terakhir ku,KEHIDUPAN SELEPAS MATI…


“atau(keadaan org2 kafir) spt gelap gulita d lautan yg dlm,yg diliputi oleh gelombang demi gelombang, di atasnya ada (lagi) awan gelap. Itulah gelap gulita yg berlapis-lapis. Apabila dia mengeluarkn tgnnya hampir tidak dpt melihatnya. Barangsiapa tidak diberi cahaya(petunjuk) oleh Allah, maka dia tidak mempunyai cahaya sdkt pun...” (24:40)


“Ya Allah, jgnlah aku menjadi sebagian dr mereka”


“berdoa dan pohonlah pada-Nya tatkala ujian berkunjung tiba”


Mungkin dlm membina bahtera penyelamat kita, pengenalan tentang siapa sebenarnya pencipta(ma’rifatullah) kita boleh mengundang rs takut pada-Nya(Al Khauf min Allah). Bak kate org, xknal maka xcinta..dh knal, kne la stat ’bercinta’ dgn-Nya(hubbullah). Buat ape yg disuruh, tinggalkn ape yg dibenci.


Jgn lah kita sibuk memenuhi nafsu duniawai yg berlebih2 dan hindar lah dari mabuk cinta dunia yg xkan kekal abadi. Jauhi sifat al-wahnu(cintakn dunia dan tkt mati), kerna yg pasti adlh DI SANA, bukan DUNIA YANG FANA! Jadi, sblm kita sibuk mengejar cinta manusia dan dunia, periksa diri kita, apakah sudah cukup cinta kita pd Allah dan rasulnya? apakah sudah layak kita dipanggil umat Nabi Muhammad? Tanyalah pd hati2 kita.....


Pabila dah timbul rs cinta td, dekat-dekat kan lah diri pd-Nya(muraqabatullah), agar Dia pn tahu akan dlmnya cinta kita.. Formula 5M mungkin antara cara terbaik merealisasikannya..Muhasabah, Mu’ahadah(ingat janji), Mujahadah(lawan nafsu), Mu’aqabah(denda diri), Muraqobah(buat amal).


Dan yg ini mungkin lbh pnting..mungkin kite dh dpt tdo lena bile kite dh selesai ’bina bahtera penyelamat’ kita..mungkin kite rs dh ckup baik diri kite ni..ingatlah wahai semua yg pnya hati..sesungguhnya Allah lah yg Memegang hati-hati kite..dan Maha Kuasa Allah, Dia berhak melakukan apa sahaja, walaupn setelah Dia berikan hidayah-Nya...jgn pernah rs cukup, jgn pernah terdetik tugas kita ada noktahnya..


Ya Allah jgn Kau palingkan hati kami, setelah Kau beri hidayah kpd kami. Engkau berilah petunjuk kami dan kurniakanlah rahmat dari sisi-Mu. Sesungguhnya Kau Maha Pemberi...


Ini bahtera penyelamat kita...

  • Ma’rifatullah
  • Hubbullah Ibadatullah
  • Redha

  • Al-khaufu min Allah Muraqobatullah
  • Hubburrasul

- di atas adlh antara manhaj2 yg boleh digunakn, ad byk lg, yg penting hati kite nk buat ke x.xgune kn kalo ad byk cara, tp kite tetap begitu..takut tenggelam tp xnk bina bahtera. Pelajarilah kisah Nb Nuh, jgn sampai kite dilaknat sebegitu...Na’uzubillah...sama2lah kita saling mengingati...Layarilah bahtera penyelamat yg kita bina berbekalkan syariat sbnr, moga jumpa di Syurga sana..biiznillah....-

0 comments: